میکروکنترلر AVR چیست؟ انواع میکرو کنترلر AVR

همه‌ی ما می‌دانیم که وسایل و ماشین‌ها برای انجام کار به صورت اتوماتیک نیاز به یک واحد کنترل کننده دارند، واحدی که بتواند اطلاعات سنسورها را قرائت کند و با توجه به برنامه ماشین، وضعیت عملگرهای خروجی را تعیین کند.  برای این که بتوان این دستگاه‌ها را کنترل نمود، به چیپ‌های الکترونیکی ویژه‌ای احتیاج داریم که میکروکنترلر نامیده می‌شوند.  برای فهم بهتر این موضوع می‌توانیم میکروکنترلرها را به رایانه‌هایی تشبیه کنیم که وظیفه کنترل عملکرد سیستم‌های مختلف را به عهده دارند.

میکروکنترلرها دارای انواع و خانواده‌های مختلفی هستند، که یکی از معروفترین آن‌ها، میکروکنترلر AVR است. این میکروکنترلر در صنایع مختلف، کاربردهای گوناگونی پیدا کرده است. در ادامه به صورت کامل با میکروکنترلر AVR آشنا خواهیم شد.

خرید میکروکنترلر AVR از فروشگاه اینترنتی لیون الکترونیک 

 

 مختصری در مورد میکروکنترلر AVR

به طور کلی مدارات مجتمع و آیسی‌ها که میکروکنترلرها هم جزئی از آن هستند با دو تکنولوژی مونتاژ متفاوت تولید می‌گردند. صورت اول مدل DIP است که برای نصب نیازمند هر دو طرف برد مدارچاپی است، به گونه ای که خود قطعه در یک طرف برد قرار گرفته و پایه های آن در طرف دیگر برد لحیم می‌گردند و صورت دوم نوع SMT است و قطعه در این تکنولوژی بر روی سطح برد لحیم می‌گردد.

خانواده میکروکنترلرهای AVR از لحاظ ظاهر انواع مختلفی دارند و در پکیج‌های هشت تا صد تولید می‌گردند. و تمامی مدل هایی که بیشتر از 64 پین دارند فقط به صورت SMD تولید می‌گردند. ولی در مدل‌های 8 تا 40 پین هم به صورت دیپ و هم به صورت اس ام دی در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: انواع میکروکنترلر 

دقت داشته باشید که این کنترلرها همانند رایانه‌ها برای انجام کارها به برنامه‌ احتیاج دارند تا بتوانند عملکرد صحیحی را از خود به نمایش بگذارند. کد برنامه‌ای که شما بر روی میکروکنترلر AVR آپلود می‌کنید، در حافظه فلش میکروکنترلر ذخیره می‌گردد.

اجزای تشکیل دهنده میکروکنترلر avr

·       حافظه برنامه یا flash

·       حافظه داده یا ram

·       واحد ورودی و خروجی یا gpio

·       واحد کنترل کلاک

·        واحد پردازش مرکزی CPU

·       تایمرها و کانترها

·       واحد کنترلر نمایشگر ال سی دی (lcd controller )

·       مبدل آنالوگ به دیجیتال

·       واحد ارتباط سریال

·       و .....

 خانواده‌های مختلف میکروکنترلر AVR

پس از این‌ که متوجه شدیم میکروکنترلر AVR چیست و چه ‌کاربردی دارد، می‌خواهیم در مورد انواع مختلف این دستگاه‌ها نیز بیشتر بدانیم. این مدل از میکروکنترلرها در چهار دسته‌ی مختلف مگا، تاینی،  تک منظوره و میکروکنترلر کلاسیک طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌های خاصی را در خود گنجانده‌اند:

 میکروکنترلرهای Tiny

یکی از انواع گوناگون avrها، avrهای tiny  هستند که  در چند پکیج مختلف 8 تا 28 پایه تولید و به فروش می‌رسند.  این خانواده ارزان‌ترین و ساده ترین خانواده AVR هستند و دارای ابعاد کوچک و امکانات محدودی هستند. این خانواده از AVR مناسب استفاده های در کارهای کنترلی ساده هستند. این میکرو کنترها دارای حافظه فلش و رم هستند و در صورت نیاز قابلیت ارتباط با واحد های حافظه خارجی را دارند. مدل های نامبرده شده در زیر برخی از اعضای این خانواده از میکروکنترلرها هستند

·        Attiny13

·       Attiny11

·       Attiny2313

·       Attiny28

- کاربرد میکروکنترلر AVR

 • میکروکنترلر mega

میکروکنترلرهایی که امروزه با نام میکروکنترلر mega در بازار شهرت پیدا کرده‌اند و به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین خانواده میکروکنترلرهای AVR شناخته می‌شوند. این میکرو کنترلرها داری حافظه‌ی فلش داخلی هستند و قابلیت نوشتن در حافظه فلش خود را دارند، همجنین تمام اعضای این خانواده دارای قابلیت پروگرام شدن بر روی برد (ISP Programing) را دارند. این خانواده از میکروکنترلرها دارای اعضای زیادی است که هر کدام دارای امکانات و قابلیت‌های مختلفی می‌باشد. از جمله میکروکنترلرهای سری مگا می‌توانیم به میکروکنترلر Atmega8 AVR، میکروکنترلر Atmega16 AVR، میکروکنترلر Atmega32 AVR  و میکروکنترلر Atmega328 AVR اشاره کنیم.

 

فروشگاه قطعات الکترونیک تهران 

 • میکروکنترلر Atmega8 AVR

یکی از انواع میکروکنترلرهای سری مگا، میکروکنترلر Atmega8 AVR است که در نوع دیپ خود دارای پکیج 28 پین و در نوع اس ام دی خود داری پکیج 32 پین می‌باشدف این میکروکنترلر دارای  هشت کیلوبایت حافظه‌ی فلش و همچنین حافظه‌ی sram  به اندازه‌ی یک کیلوبایت است.

شاید بپرسید که این میکروکنترلر در چه جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بگوییم که از میکروکنترلر Atmega8 برای  انجام بسیاری کارها مانند سیستم‌های اعلام خطر، سیستم های هشدار دهنده و بردهای آموزشی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می‌گردد.

انواع میکروکنترلر AVR

 • میکروکنترلر Atmega16 AVR

نوع دیگری از میکروکنترلر‌های سری مگا وجود دارند که نسبت به نوع قبلی قابلیت‌های بیشتری را در خود جای داده‌اند. این نوع از میکروکنترلرها در نوع دیپ دارای پکیج ۴۰ پین و در مدل اس ام دی دارای پکیج 44 پین هستند و دارای شانزده کیلوبایت حافظه‌ی فلش هستند. علاوه بر این، این میکروکنترلر دارای قابلیت های مختلف دیگری نیز هست که از آن جمله می‌توان به تایمر و کانتر و همچنین چند پروتکل ارتباط سریال اشاره نمود.

از جمله کاربردهای این میکروکنترلر avr   می‌توانیم به استفاده از آن‌ها در سیستم‌های کنترل دما و فشار، سیستم‌های هوشمند خانگی و وسایل پزشکی اشاره کنیم.

 

بیشتر بخوانید: میکروکنترلر ARM چیست 

 • میکروکنترلر Atmega32 AVR

این نوع از میکروکنترلر avr با ۴۴ عدد پین در مدل اس ام دی  و ۳۲ کیلوبایت حافظه‌ی فلش  بیشتر اوقات در زمانی که نیاز به حافظه بیشتری نسبت به Atmega16 نیاز باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. میکروکنترلر Atmega32 AVR دارای  دو کیلوبایت حافظه‌ی داخلی ram است، اما اگر احساس کردید که حجم  اطلاعات شما از دوکیلوبایت بیشتر می‌شود، می‌توانید sram یا ramهای دیگری را در کنار این دستگاه‌ بر روی برد خود تعبیه کنید.

 • میکروکنترلر Atmega328 AVR

یکی از جدیدترین اعضای خانواده مگا، میکروکنترلر Atmega328 AVR است که دارای امکانات و سرعت پردازش بالاتری نسبت به برخی اعضای همردیف خود می‌باشد. این میکرو کنترلر دارای گرید دمای کاری Automotive است و این مساله باعث می‌شود که بتوان از این میکروکنترلر در درون خودرو ها استفاده نمود.

• میکروکنترلر سری کلاسیک

پس از میکروکنترلرهای سری مگا، به یک سری دیگر از میکروکنترلرها می‌رسیم که از نظر درجه‌ی پیشرفتگی در میان سری تاینی و ‌مگا قرار می‌گیرد اما قابلیت‌های متفاوتی نسبت به این دو سری از avrها دارد.  به طور کلی می‌توانیم بگوییم میکروکنترلر کلاسیک یا at90s جزو اولین میکروکنترلرهای این خانواده بود که به بازار عرضه گردید.  برخی از میکروکنترلرهایی که در زیر مجموعه‌ی این نوع از سیستم‌های کنترل و مدیریت قرار می‌گیرند، عبارتند از:

·        At90s1200

·       At90s2313

·       At90s8534

·       At90s2323

خرید میکروکنترلر از فروشگاه لیون الکترونیک 

کلام پایانی

با توجه به این که ما امروزه در دنیای پیشرفته‌ی تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به روز زندگی می‌کنیم، ابزارها و وسیله‌هایی تولید شده‌اند که می‌توانند در انجام امور مختلف به ما کمک زیادی کنند.  یکی از این دستگاه‌ها، میکروکنترلر AVR است که انواع مختلفی دارد و متناسب با نوع خود، امکانات گوناگونی را به کاربران ارائه می‌کند.

میکروکنترلرهای avr به منزله‌ی نوعی کامپیوتر کوچک عمل می‌کنند که دارای پورت‌ ورودی، پورت خروجی، واحد ذخیره اطلاعات و بسیاری اجزای دیگر است. که همه‌ی این اجزا در کنار هم المانی را بوجود آورده که می‌تواند در سیستم‌های کنترلی و الکترونیکی نقش مهمی را ایفا کند. ما در این مطلب تلاش کردیم با شما در مورد این که میکروکنترلر AVR چیست، چه‌ کاربردی دارد و‌ چه ویژگی‌هایی دارد صحبت کنیم و شما را تا حدودی با این دستگاه‌ها آشنا نماییم.

 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.