معرفی پرکاربردترین قطعات الکترونیکی (قطعات کاربردی عمومی)

قطعات الکترونیکی از جمله قطعات و المان های بسیار مهم در مدارهای مختلف هستند که بسته به نیاز مورد استفاده قرار می گیرند. پرکاربردترین قطعات الکترونیکی که به آنها قطعات پایه (Basic Electronic Components) گفته می شود در تمامی مدارها استفاده می گردند و بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره و صنایع مختلف هستند. در این مطلب قصد داریم به طور مختصر و مفید به معرفی این قطعات بپردازیم ضمن اینکه می توانید برای خرید قطعات الکترونیکی هم از طریق وب سایت ما اقدام نمایید.

پرکاربردترین قطعات الکترونیکی کدامند؟

در ادامه به معرفی قطعات الکترونیکی که بیشترین کاربرد را دارند میپردازیم. با لیون الکترونیک همراه باشید.

  • مقاومت (Resistor)

این قطعه الکترونیکی به دلیل اینکه در مدارها نیروی مقاومتی در برابر جریان الکتریکی ایجاد نموده و میزان عبور آن را محدود می کند به مقاومت معروف است. میزان مقاومت این قطعه بر حسب اهم مشخص می گردد و جزو قطعات الکترونیکی پرکاربرد از نوع پسیو

یا Passive است که به معنای مصرف جریان و نه تولید آن است. مقاومت ها به انواع ثابت و متغیر دسته بندی می شوند که نوع متغیر، میزان مقاومت آنها در یک محدوده مشخص تنظیم می گردد و می توان تغییر داد. مقاومت ها براساس جنس مواد سازنده نیز به

مقاومت های فیلم کربن، فیلم فلزی، سیمی، اکسید فلزی و نوار فلزی تقسیم بندی می شوند.

مقاومت از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی

  •  خازن (Capacitor)

خازن هم جزو پرکاربردترین قطعات الکترونیکی است که به طور موقت جریان الکتریکی را ذخیره می سازد. خازن ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع کاربرد و توانایی ذخیره جریان تقسیم بندی می شوند. خازن ها مثل باتری شارژ می شوند و انرژی را در خود ذخیره می کنند و بین صفحات آنها نیز ماده دی الکتریک عایق قرار گرفته که جلوی عبور جریان را می گیرد. یکی از فاکتورهای دسته بندی خازن ها جنس ماده دی الکتریک آنهاست. واحد ذخیره سازی خازن ها برحسب میکروفاراد بیان می شود.

  •  دیود (Diode)

دیودها جهت عبور جریان را کنترل می کنند به نحوی که فقط از یک سمت اجازه عبور می دهد. دیودها جزو قطعات الکترونیکی نیمه هادی با دو پایه کاتد و آند هستند. زمانی که ولتاژ مثبت روی پایه آند و ولتاژ منفی روی پایه کاتد برقرار باشد جریان در یک سمت از آند به کاتد می رود. بنابراین با عوض کردن ولتاژ منفی و مثبت جریان عبور نمی کند. برخی از انواع پرکاربرد دیودها شامل دیود LED، دیود لیزری، دیود شاتکی، فتودیود و غیره هستند.

  • ترانزیستور (Transistor)

در ادامه معرفی قطعات الکترونیکی به ترانزیستورها میپردازیم. ترانزیستورها نیز جزو پرکاربردترین قطعات الکترونیکی هستند که جریان را در مدار کنترل می کنند و به عبارت دقیقتر مقاومت از یک قسمت به قسمت دیگر مدار می برند. از جمله کاربرد ترانزیستورها می توان به سوئیچ الکترونیکی ساده و مدارهای تقویت سیگنال اشاره نمود. بسته به نوع مدار و کاربرد مدنظر مثل متصل کردن ریز پردازنده ها، حافظه های کامپیوتر و غیره ممکن است میلیون تا میلیاردها ترانزیستور استفاده شده باشد. ترانزیستورها 3 پایه دارند که به آنها کالکتور (با نماد C)، پایه (با نماد B) و امیتر (با نماد E) می گویند. ولتاژی که به ترانزیستور می رسد از طریق پایه B وارد شده و بین پایه های دیگر جریان می یابد. ترانزیستورها در حالت کلی به انواع پیوند دو قطبی، اثر میدانی و ترانزیستورهای دو قطبی با گیت عایق تقسیم بندی می گردند.

  •  مدار یکپارچه (Integrated Circuit یا IC)

آی سی یا IC یکی دیگر از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی در مدارهاست که مجموعه ای از قطعات مختلف مثل خازن، ترانزیستور، مقاومت و غیره است. IC ها بر روی یک پایه سیلیکونی قرار می گیرند و عملکرد مدارها را بهبود می بخشند چون مجموعه ای از قطعات مختلفی است که با فاصله کم و با سرعت زیاد کنار هم کار می کنند. همچنین یکی دیگر از دلایل استفاده زیاد IC یا آی سی ها کاهش هزینه ها و کمتر شدن فضای مورد نیاز برای نصب قطعات مختلف است.

پرکاربرد ترین قطعات الکترونیکی

آسی ها به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می شوند. IC های آنالوگ، ورودی و خروجی با سیگنال پیوسته است که به آی سی های خطی هم معروف هستند و کاربرد آنها بیشتر برای تقویت سازی فرکانس صوتی و رادیویی است. آی سی های دیجیتال مثل فیلپ فلاپ، گیت AND، گیت XOR و غیره با داده های باینری (0 یا 1) کار می کنند که در اکثر مدارهای الکترونیکی حضور داشته و بخشی از کیت های استارتر آردوینو هستند.

خرید مبدل آنالوگ به دیجیتال از لیون الکترونیک

  •  رله (Relay)

رله ها جزو قطعات الکترونیکی پرکاربردی هستند که امکان دریافت پاسخ بین دو یا چندین نقطه را فراهم می سازند. از طرفی چون رله مثل سوئیچ کار می کند به آن سوئیچ هم می گویند هر چند سوئیچ ها عمدتا به شکل دستی قطع و وصل می شوند اما رله ها اتوماتیک هستند.

  • پتانسیومتر (Potentiometer)

پتانسیومتر که از انواع مقاومت متغیر محسوب می شود با چرخاندن بخش مخصوص آن میزان مقاومت به اندازه حرکت کنتاکت لغزنده بر روی مقاومت نیمه کروی شکل تغییر می کند. پتانسیومترها دارای 3 پایه هستند که دو پایه در نزدیکی هم و یک پایه کاملا جداست. برای شروع به کار این قطعه که از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی است باید یکی از پایه های متصل یا کنار هم را به پایه مجزا وصل کرد. پتانسیومترها در انواع چرخشی و خطی تولید می شوند.

  • القاگر (Inductor)

از دیگر پرکاربردترین قطعات الکترونیکی از نوع پسیو، القاگرها هستند که انرژی را به شکل میدان مغناطیسی ذخیره سازی می کنند. یک القاگر شامل یک سیم پیچ است که به دور یک بخش مرکزی قرار گرفته است. بخش مرکزی مگنت یا هواست. وقتی جریان برق از درون القاگر عبور می کند اطراف آن میدان مغناطیسی می سازد که اگر بخش مرکزی مگنت باشد قدرت این میدان چند برابر می شود. القاگرها معمولا برای فیلتر کردن یا بلاک کردن سیگنال های مشخص مثل تداخل سیگنال تجهیزات رادیویی به کار می روند. گاهی اوقات نیز القاگرها همراه با خازن ها به منظور تغییر سیگنال های AC در منابع تغذیه سوئیچی استفاده می شوند.

پرکاربرد ترین قطعه عمومی، القاگر

  •  ترانسفورمر (Transformer)

ترانسفورمرها از دیگر قطعات پرکاربرد الکترونیکی هستند که وظیفه انتقال انرژی الکتریکی از یک مدار به مدار دیگر با افزایش یا کاهش ولتاژ را بر عهده دارند به گونه ای که انگار ولتاژ منتقل شده است. ترانسفورمرها مثل القاگرها شامل یک هسته مرکزی آهنی نرم با دو ردیف سیم پیچ به دور آن است. کویل اولیه برای مدار اولیه و کویل ثانویه برای مداری است که انرژی به آن منتقل می شود. ترانسفورمرهای صنعتی بزرگ روی قطب های تلگرافی نمونه ای از ترانسفورمر هستند که ولتاژهایی با قدرت چند صد هزار ولت را به چند صد ولت تبدیل می کنند.

 

فروش قطعات الکترونیکی در تهران

در این مقاله پرکاربردترین قطعات الکترونیکی به طور مختصر معرفی شدند و همانطور که می دانید هیچ برد الکترونیکی را نمی توان بدون این قطعات تصور کرد. معرفی قطعات الکترونیکی کمک میکند تا شناخت جامعی درباره انواع قطعات الکترونیکی داشته باشید. کاربردهای گسترده این قطعات باعث شده تا غیر قابل جایگزین باشند و خرید قطعات الکترونیکی گفته شده سهم بالایی را به خود اختصاص دهد. ما توانسته ایم با فروش قطعات الکترونیکی در تهران در انواع مختلف نیاز بازار داخلی را رفع کنیم. شما می توانید برحسب نیاز خود قطعه مدنظر را سفارش داده و با بهترین قیمت خریداری نمایید.

نظرات کاربران

Nadaram
2024-01-07 20:48
خیلی بد
پاسخ مدیر: سلام دوست عزیز ممنون بابت ثبت نظرتون