معرفی HMI های برند NEXTION


HMI روشی برای تعامل بین انسان با ماشین‌ها، سیستم‌ها یا دستگاه‌ها است. HMI می‌تواند برای کنترل، نظارت و تصویری‌سازی جنبه‌های مختلف یک فرآیند صنعتی استفاده شود. در این مقاله توضیحات کاملی در رابطه با HMI و محصولات نکسشن آمده است.

HMI چیست؟

HMI مخفف عبارت رابط ماشین و انسان (Human Machine Interface) است. HMI می‌تواند برای کنترل، نظارت و تصویری‌سازی جنبه‌های مختلف یک فرآیند صنعتی استفاده شود. همچنین HMI برای پیکربندی و تنظیم پارامترهای ماشین یا سیستم‌ها هم کاربرد دارد.

 HMI می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند دکمه‌های فیزیکی، صفحه نمایش، تبلت قابل حمل یا برنامه‌های نرم افزاری. برخی از نمونه‌های کاربرد HMI در زندگی روزمره عبارتند از: دستگاه‌های ATM، داشبورد خودروها، صفحه کنترل ماشین لباسشویی و کابین هواپیما. استفاده از HMI برای بهبود کارایی، ایمنی و افزایش کیفیت فرآیندهای صنعتی بسیار مفید است. HMI همچنین می‌تواند به اپراتورها و مهندسان برای تشخیص مشکلات، بهینه سازی عملکرد و دسترسی به تاریخچه داده‌ها کمک کند.

نکسشن چیست؟

Nextion یک راه حل برای رابط ماشین و انسان (HMI) است. نکسشن یک پردازنده، یک نمایشگر لمسی، واحد حافظه را با نرم افزار Nextion Editor ترکیب کرده و یک راه حل برای توسعه پروژه HMI GUI ایجاد نموده است. با استفاده از نرم افزار Nextion Editor، می‌توانید به سرعت رابط کاربری گرافیکی HMI را با کشیدن و رها کردن اجزا (گرافیک، متن، دکمه، اسلایدر و غیره) و دستورالعمل‌های مبتنی بر متن ASCII برای کدگذاری نحوه تعامل اجزا در سمت نمایشگر توسعه دهید.

نکسشن چیست

 

نمایشگر Nextion HMI از طریق رابط سریال TTL به میکروکنترلر متصل می‌شود تا اعلان رویدادها را ارائه دهد، همچنین کنترلر می‌تواند به راحتی گزارش پیشرفت پروسه را به روز کند و وضعیت را با استفاده از دستورالعمل‌های ساده مبتنی بر متن ASCII به صفحه نمایش Nextion برگرداند. ماموریت Nextion کاهش بار کاری توسعه HMI است.

 Nextion یک راه حل HMI آسان و مقرون به صرفه را برای شما ارائه می‌دهد. Nextion در دسترس بودن تمام سری محصولات را برای حداقل 5 سال با رعایت گواهینامه تضمین می‌کند. همه محصولات Nextion حداقل به مدت 5 سال از سال 2023 در دسترس خواهند بود.

معرفی سری محصولات نکسشن

سری پایه (Basic Series)

 
سری بیسیک HMI های نکسشن، ساده‌ترین و ارزانترین HMI های تولیدی این شرکت هستند. در این سری تولیدات شرکت نکسشن از نمایشگرهایی با ابعاد 2.4، 2.8، 3.2، 3.5، 4.3، 5 و 7 اینچ استفاده شده است که همگی دارای تاچ مقاومتی هستند.

سری پایه


حداکثر سرعت میکروکنترلرهای به کار رفته در این سری 48 مگاهرتز است. مقدار حافظه فلش اجزای این سری بین 4 تا 16 مگابایت است و همه اعضای این سری از تولیدات شرکت نکسشن دارای 3584 بایت حافظه رم دارند.
شما می‌توانید پروژه HMI GUI خود را از طریق نرم افزار رایگان Nextion Editor توسعه دهید،  Drag-and-Drop آسان اجزا و المان‌ها و دستورالعمل های ساده مبتنی بر متن ASCII به طور چشمگیری حجم کاری توسعه پروژه HMI شما را کاهش می دهد.

سری دیسکاوری (DISCOVERY SERIES)

 
سرعت کلاک میکروکنترلرهای سری Nextion Discovery 64 مگاهرتز است که از سری Basic قدرتمندتر است. گزینه‌های اندازه صفحه نمایش 2.4 اینچی 2.8، 3.5 اینچی برای انتخاب در این سری وجود دارد.

سری دیسکاوری نکسشن

 

در مقایسه با سری Basic، سری Discovery عملکرد MCU بهتری دارد، با تکنیک جدید فشرده‌سازی تصویر، سری Discovery تصاویر بیشتری را در همان مقدار حافظه فلش در مقایسه با مدل‌های Basic و Enhanced جای می‌دهد. جریان عملیاتی حالت خواب عمیق 0.25 میلی‌آمپر، نمایشگرهای سری Discovery را برای پروژه‌های با باتری مناسب می‌سازد.

سری پیشرفته (ENHANCED SERIES)

سری Nextion Enhanced دارای 7 اندازه نمایشگر شامل 2.4، 2.8، 3.2، 3.5، 4.3، 5.0 و 7.0 اینچ است.

سری پیشرفته نکسشن

تفاوت بین سری پیشرفته و سری پایه چیست؟

- ویژگی سخت افزاری سری پیشرفته 3.5 اینچی و بالاتر از نظر MCU، Flash Storage و SRAM از سری Basic قدرتمندتر است.
- سری پیشرفته دارای واحد RTC برای نگه‌داشتن زمان دقیق، EEPROM برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربران و 8 عدد ورودی و خروجی دیجیتال (4 خروجی قابلیت PWM دارند) است.
برای سری پیشرفته هم کاربران می‌توانند پروژه HMI GUI را از طریق نرم‌افزار ویرایشگر رایگان Nextion توسعه دهند. در سری پیشرفته ادغام RTC، EEPROM و GPIO های دیجیتال ویژگی‌ها و عملکردهای پروژه HMI شما را ارتقا می‌دهد.

سری هوشمند (INTELLIGENT SERIES)

 
اندازه صفحه نمایش 4.3، 5.0، 7.0 و 10.1 اینچی در سری هوشمند Nextion در دسترس هستند.
محصولات سری هوشمند در مقایسه با سری‌های پایه و سری پیشرفته، سخت افزار قدرتمندتری از نظر میکروکنترلر، حافظه فلش و SRAM دارند. 

سری هوشمند نکسشن
در سری هوشمند قابلیت‌های جدیدی از قبیل امکان پخش صوت، تصویر و انیمیشن وجود دارد که مختص این سری است و در هیچ سری دیگری وجود ندارد. این امکانات قدرت تعامل HMI با کاربر را تقویت می‌کند. سری هوشمند از ویژگی‌ها و عملکردهای پیشرفته نرم افزاری مانند کامپوننت شفاف، افکت بارگذاری صفحه، انتقال کامپوننت و درگ اجزا و غیره پشتیبانی می‌کند.
برای پروگرام کردن سری هوشمند، کاربران می‌توانند پروژه HMI GUI را از طریق آخرین نسخه رایگان نرم‌افزار Nextion Editor نسخه 0.58 یا بالاتر توسعه دهند. سری هوشمند یک راه حل پیشرفته و قدرتمند HMI برای پروژه شماست.

چرا نکسشن؟

•    5 سال تضمین وجود و تولید همه سری محصولات
•    سایز  صفحه نمایش‌های متنوع و کاربردی
•    نرم افزار رایگان با قابلیت ایجاد و تکمیل پروژه با سرعت بالا در آن
•    قیمت مقرون به صرفه
•    پیشتیبانی فنی خوب
•    وجود منابع آموزشی و فروم آنلاین


سخن پایانی
نکسشن یک راه‌حل راحت و مقرون به صرفه برای پروژه‌های شماست. استفاده از این HMI ها نیاز به دانش فنی خاصی ندارد و سرعت یادگیری آن بالاست و به راحتی می‌توانید پروژه یوزر اینترفیس خود را در آن ایجاد کنید و بهبود ببخشید.

برای خرید محصولات شرکت نکسشن در ایران می‌توانید به فروشگاه لیون الکترونیک مراجعه نمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید.


https://lionelectronic.ir/category/287-HMI

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.