منبع تغذیه سوئیچینگ چیست و چگونه کار می کند؟

منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟

منبع تغذیه یک سیستم الکتریکی است که جریان الکتریکی لازم را با مقدار ولتاژ مشخص برای تغذیه بار، مانند یک موتور یا یک دستگاه الکترونیکی، تامین می‌کند. دو نوع اصلی منبع تغذیه الکتریکی وجود دارد: منابع تغذیه خطی و منابع تغذیه سوئیچینگ.

 

منابع تغذیه خطی

سیستم‌های منبع تغذیه خطی از یک ترانسفورماتور برای پایین آوردن ولتاژ ورودی استفاده می‌کنند. سپس ولتاژ توسط دیود یکسو می‌شود و به جریان مستقیم تبدیل می شود، پس از این مرحله برای بهبود کیفیت شکل موج، جریان مستقیم فیلتر می‌شود. منابع تغذیه خطی از رگولاتورهای خطی برای حفظ ولتاژ ثابت در خروجی استفاده می کنند. این رگولاتورها هر انرژی اضافی را به شکل گرما دفع می‌کنند.

 

خرید مبدل آنالوگ به دیجیتال از فروشگاه اینترنتی لیون الکترونیک 

منابع تغذیه سوئیچینگ

سیستم‌های منبع تغذیه سوئیچینگ مدل‌های جدیدی هستند که برای حل بسیاری از مشکلات مرتبط با طراحی منبع تغذیه خطی، از جمله اندازه ترانسفورماتور و تنظیم ولتاژ توسعه یافته است. در طرح‌های منبع تغذیه سوئیچینگ، ولتاژ ورودی دیگر کاهش نمی‌یابد.

در عوض، در ورودی تصحیح و فیلتر می شود. سپس ولتاژ از یک مدار چاپر عبور می کند که آن را به یک رشته پالس فرکانس بالا تبدیل می‌کند. قبل از اینکه ولتاژ به خروجی برسد، یک بار دیگر در این سیستم شکل موج فیلتر و اصلاح می‌شود.

 

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار میکند؟

سال‌های زیادی منابع تغذیه خطی AC/DC، جریان متناوب را از شبکه برق دریافت و به ولتاژ DC برای راه‌اندازی لوازم خانگی یا روشنایی تبدیل می‌کردند. اما امروزه نیاز به منابع توان کوچکتر برای کاربردهای با توان بالا بازی را عوض کرده و به این معنی است که منابع تغذیه خطی به مصارف صنعتی و پزشکی خاص محدود شده‌اند، جایی که به دلیل نویز بسیار کم هنوز منابع تغذیه خطی مورد نیاز هستند.

اما منابع تغذیه سوئیچینگ به دلیل کوچکتر بودن، کارآمدتر بودن و توانایی مدیریت توان بالا، همه چیز را به خود اختصاص داده‌اند. شکل 1 شمای کلی تبدیل جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) در منابع تغذیه سوئیچینگ را نشان می‌دهد.

 

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار میکند

تصویر 1: شمای کلی نحوه کار منابع تغذیه سوئیچینگ

 

مرحله یکسوسازی ولتاژ ورودی

یکسو سازی در منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟ یکسوسازی فرآیند تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ DC است. یکسوسازی سیگنال ورودی اولین مرحله در منابع تغذیه AC/DC سوئیچینگ است. معمولاً تصور می شود که ولتاژ DC یک خط مستقیم و تزلزل ناپذیر از ولتاژ است، مانند جریانی که از باتری خارج می شود.

 با این حال، آنچه جریان مستقیم (DC) را تعریف می‌کند، جریان یک طرفه بار الکتریکی است. این بدان معنی است که ولتاژ در یک جهت جریان دارد اما لزوماً ثابت نیست.

 

مقاله پیشنهادی لیون الکترونیک : مبدل آنالوگ به دیجیتال چیست و چه مدل هایی دارد؟

 

موج سینوسی معمولی ترین شکل موج جریان متناوب (AC) است و برای نیم سیکل اول دارای جهت مثبت اما برای بقیه چرخه منفی است. اگر نیم چرخه منفی معکوس یا حذف شود، جریان متناوب متوقف می‌شود و به جریان مستقیم تبدیل میگردد. این عمل را می‌توان با فرآیندی به نام یکسوسازی به دست آورد.

یکسوسازی را می‌توان با استفاده از یکسو کننده نیم پل غیرفعال برای حذف نیمه منفی موج سینوسی و با استفاده از یک دیود به دست آورد (تصویر 2). دیود اجازه می‌دهد تا جریان در طول نیمه مثبت موج از آن عبور کند، اما هنگامی که در جهت مخالف جریان دارد، جریان را مسدود می‌کند.

منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟

تصویر 2: شماتیک یکسوسازی نیم موج

 

پس از یکسوسازی، موج سینوسی حاصله دارای توان متوسط پایینی خواهد بود و قادر نخواهد بود دستگاه‌ها را به طور موثری تغذیه کند. یک روش بسیار کارآمدتر تغییر قطبیت نیم موج منفی و مثبت کردن آن است. این روش یکسوسازی تمام موج نامیده می‌شود و فقط به چهار دیود در یک پیکربندی پل نیاز دارد (شکل 3). این آرایش یک جهت جریان را بدون توجه به قطبیت ولتاژ ورودی حفظ می‌کند.

منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟
 تصویر 3: شماتیک یکسوسازی تمام موج

یک موج کاملا یکسو شده دارای میانگین ولتاژ خروجی بالاتری نسبت به ولتاژ تولید شده توسط یکسو کننده نیم پل است، اما هنوز با شکل موج DC ثابت مورد نیاز برای تغذیه دستگاه‌های الکترونیکی فاصله زیادی دارد. اگرچه این یک موج DC است، اما استفاده از آن برای تغذیه یک دستگاه به دلیل شکل موج ولتاژ، که مقدار آن خیلی سریع و اغلب تغییر می‌کند، ناکارآمد خواهد بود.

این تغییر دوره ای در ولتاژ DC ریپل نامیده می شود. کاهش یا حذف ریپل برای یک منبع تغذیه کارآمد بسیار مهم است. ساده ترین و رایج ترین روش برای کاهش ریپل استفاده از یک خازن بزرگ در خروجی یکسو کننده است که به آن خازن صافی یا فیلتر صاف کننده می‌گویند.

خازن ولتاژ را در زمان اوج موج ذخیره می کند، سپس جریان بار را تا زمانی که ولتاژ آن از موج ولتاژ یکسو شده در حال افزایش کوچکتر شود، تامین می‌کند. شکل موج حاصل از این مدار به شکل مورد نظر بسیار نزدیکتر است و می‌توان آن را یک ولتاژ DC بدون مولفه AC در نظر گرفت. اکنون می‌توان از این شکل موج ولتاژ نهایی برای تغذیه دستگاه‌های DC استفاده کرد.

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار میکند

تصویر 4: شماتیک یکسوساز تمام موج دارای خازن صافی

 

یکسوسازی غیرفعال از دیودهای نیمه هادی به عنوان کلیدهای کنترل نشده استفاده می‌کند و ساده‌ترین روش برای اصلاح موج AC است، اما کارآمدترین روش نیست. کارآمد ترین یکسوسازی در منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟ دیودها، سوئیچ های نسبتا کارآمدی هستند. آنها می توانند به سرعت و با حداقل تلفات توان روشن و خاموش شوند. تنها مشکل دیودهای نیمه هادی این است که افت ولتاژ بایاس رو به جلو بین 0.5 ولت تا 1 ولت دارند که باعث کاهش راندمان می‌شود.

 

در یکسوسازی فعال دیودها را با سوئیچ های کنترل شده مانند ماسفت ها یا ترانزیستورهای BJT جایگزین می‌کنند (شکل 5). مزایای این کار دو مورد است: اول اینکه یکسو کننده‌های مبتنی بر ترانزیستور افت ولتاژ ثابت 0.5 ولت تا 1 ولت مرتبط با دیودهای نیمه هادی را حذف می کنند،

زیرا مقاومت آنها می‌تواند کوچک باشد و در نتیجه افت ولتاژ کمی داشته باشد. دوم، ترانزیستورها سوئیچ‌های کنترل شده هستند، به این معنی که فرکانس سوئیچینگ را می توان کنترل کرد و بنابراین بهینه‌تر هستند. نقطه ضعف این است که یکسو کننده های فعال برای رسیدن به هدف خود به مدارهای کنترلی پیچیده‌تری نیاز دارند که به اجزای اضافی نیاز دارد و در نتیجه آنها را گران تر می‌کند.

یکسوساز تمام موج اکتیو ترانزیستوری

تصویر 5: یکسوساز تمام موج اکتیو ترانزیستوری

مرحله تصحیح ضریب توان (PFC)

مرحله دوم در طراحی منبع تغذیه سوئیچینگ، تصحیح ضریب توان (PFC) است.
مدارهای PFC ارتباط چندانی با تبدیل برق AC به برق DC ندارند، اما جزء حیاتی اکثر منابع تغذیه تجاری هستند.

نحوه استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ تصویر 6: شکل موج ولتاژ و جریان در خروجی یکسو کننده

اگر شکل موج جریان خازن صافی مدار یکسو کننده را مشاهده کنید (شکل 6 را ببینید)، خواهید دید که جریان شارژ در یک بازه زمانی بسیار کوتاه از خازن عبور می کند. این امر باعث ایجاد یک سری قله جریان کوتاه در خازن می‌گردد. این قله‌های جریان نه تنها برای منبع تغذیه، بلکه برای کل شبکه برق مشکل ایجاد می‌کند، زیرا مقدار زیادی هارمونیک توسط این اسپایک‌های جریان به شبکه تزریق می‌شود، هارمونیک‌ها می توانند اعوجاج ایجاد کنند که ممکن است بر سایر منابع تغذیه و دستگاه های متصل به شبکه تأثیر بگذارد.

 

در طراحی منبع تغذیه سوئیچینگ، هدف مدار تصحیح ضریب توان، و به حداقل رساندن این هارمونیک‌ها با فیلتر کردن آن‌هاست. برای انجام این کار، دو روش وجود دارد: تصحیح ضریب توان اکتیو و پسیو.

مدارهای PFC پسیو از فیلترهای پایین گذر پسیو تشکیل شده‌اند که سعی در حذف هارمونیک‌های با فرکانس بالاتر از دامنه گذر خود را دارند. اگرچه منابع تغذیه، به ویژه در کاربردهای با توان بالا، نمی‌توانند با مقررات بین المللی در مورد نویز هارمونیک تنها با استفاده از PFC غیرفعال طراحی شوند. و آنها باید از مدارات تصحیح توان فعال استفاده کنند.

مدارات PFC  فعال شکل موج حاضر را تغییر می‌دهد و آن را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که مقدار جریان  از ولتاژ پیروی کند. در این روش هارمونیک‌ها به فرکانس های بسیار بالاتر منتقل می‌شوند و فیلتر کردن آنها را آسان‌تر می‌کند. پرکاربردترین مدار برای این موارد یک مبدل بوست کننده است که به آن مبدل افزایش دهنده نیز می گویند.

 

خرید قطعات الکترونیک اورجینال از فروشگاه اینترنتی  لیون الکترونیک 

 

مرحله جداسازی: منابع تغذیه سوئیچینگ ایزوله در مقابل منابع سوئیچینگ غیر ایزوله

چه مدار PFC وجود داشته باشد یا خیر، مرحله نهایی برای تبدیل توان، پایین آوردن ولتاژ DC تصحیح شده به مقدار ولتاژ مناسب برای کاربرد مورد نظر است. از آنجایی که شکل موج AC ورودی در ورودی یکسو شده است، خروجی ولتاژ DC بالا خواهد بود: اگر PFC وجود نداشته باشد، ولتاژ DC خروجی از یکسو کننده حدود 320 ولت خواهد بود.

 

اگر یک مدار PFC فعال وجود داشته باشد، خروجی مبدل تقویت کننده یک ولتاژ DC ثابت 400 ولت یا بیشتر خواهد بود. هر دو سناریو برای اکثر برنامه هایی که معمولاً به ولتاژ بسیار پایین تری نیاز دارند بسیار خطرناک و بی فایده هستند. تصویر 7 دو نوع مبدل را از جنبه های مختلف بررسی می‌کند که باید هنگام انتخاب توپولوژی ایزولاسیون مناسب در نظر گرفته شوند.

منبع تغذیه سوئیچینگ چیست

تصویر 7: مقایسه توپولوژی مبدل ایزوله و غیر ایزوله

نگرانی اصلی هنگام انتخاب روش مبدل باک برای استفاده، ایمنی است. ورودی منبع تغذیه به شبکه برق AC متصل است، به این معنی که اگر جریانی به خروجی نشت داشته باشد، باعث ایجاد یک شوک الکتریکی می‌گردد که می‌تواند باعث ایجاد آسیب و یا مرگ گردد. و یا به هر دستگاه متصل به خروجی آسیب برساند.

ایمنی را می‌توان با جداسازی مغناطیسی مدارهای ورودی و خروجی یک منبع تغذیه AC/DC متصل به شبکه به دست آورد. پرکاربردترین مدارها در منابع تغذیه ایزوله AC/DC مبدل‌های فلای بک و مبدل های رزونانسی LLC هستند، زیرا شامل جداسازی گالوانیکی یا مغناطیسی هستند (شکل 8).

 

منبع تغذیه سوئیچینگ چیست و چگونه کار میکند؟

تصویر 8: مبدل فلای‌بک و مبدل رزونانسی

استفاده از ترانسفورماتور به این معنی است که سیگنال نمی تواند یک ولتاژ DC صاف باشد. و باید برای انتقال انرژی از یک طرف ترانسفورماتور به طرف دیگر از طریق کوپلینگ القایی، یک تغییر ولتاژ و در نتیجه یک جریان متغیر وجود داشته باشد. در نتیجه، مبدل‌های Flyback و LLC ولتاژ DC ورودی را به یک موج مربعی تبدیل می‌کنند که می‌توان آن را از طریق یک ترانسفورماتور کاهش داد. سپس موج خروجی باید دوباره قبل از رفتن به سمت خروجی اصلاح گردد.

 

مبدل‌های فلای بک عمدتاً برای کاربردهای با مصرف توان پایین استفاده می شوند. مبدل فلای بک یک مبدل باک بوست ایزوله است، به این معنی که ولتاژ خروجی بسته به نسبت تبدیل ترانسفورماتور بین سیم پیچ اولیه و ثانویه، می تواند بیشتر یا کمتر از ولتاژ ورودی باشد. عملکرد مبدل فلای بک بسیار شبیه به مبدل بوست است.

هنگامی که سوئیچ بسته می شود، سیم پیچ اولیه توسط ورودی شارژ می شود و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. هنگامی که سوئیچ باز است، بار ایجاد شده در سلف اولیه به سیم پیچ ثانویه منتقل می‌شود که جریان را به مدار تزریق می‌کند و بار را تغذیه می‌کند.

مبدل‌های Flyback نسبتاً آسان طراحی می‌شوند و به اجزای کمتری نسبت به مبدل‌های دیگر نیاز دارند، اما دارای راندمان بسیار بالا نیستند زیرا به دلیل سوئیچ ترانزیستور در شرایط سخت تلفات قابل توجهی در سوئیچ وجود دارد (شکل 8 را ببینید). به خصوص در کاربردهای پرمصرف، این شرایط و تلفات برای ترانزیستور بسیار مضر است و تلفات توان قابل توجهی ایجاد می کند، به همین دلیل است که مبدل های فلای بک برای کاربردهای توان پایین، معمولا تا 100 وات، مناسب‌تر هستند.


مبدل های رزونانس LLC بیشتر در کاربردهای با توان بالا استفاده می‌شوند. این مدارها نیز از طریق ترانسفورماتور به صورت مغناطیسی ایزوله می شوند. مبدل های LLC بر اساس پدیده رزونانس کار می‌کنند یعنی تقویت یک فرکانس خاص زمانی که با فرکانس طبیعی فیلتر مطابقت دارد. در این مورد، فرکانس رزونانس مبدل LLC توسط یک سلف و یک خازن سری (فیلتر LC) با اثر افزوده القاگر اولیه ترانسفورماتور (L) تعریف می شود، به همین دلیل این مبدل‌ها LLC نامیده می شود.

مبدل های رزونانسی LLC برای کاربردهای پرقدرت ترجیح داده می شوند زیرا می توانند سوئیچ در زمان جریان صفر را تولید کنند که به عنوان سوئیچینگ نرم نیز شناخته می شود (شکل 9). این روش سوئیچینگ هنگامی که جریان در مدار به صفر می‌رسد، کلید را روشن و خاموش می‌کند و تلفات سوئیچینگ ترانزیستور را به حداقل می‌رساند و به نوبه خود EMI را کاهش می‌دهد و راندمان مبدل را بهبود می‌بخشد. متأسفانه، این عملکرد بهبود یافته هزینه دارد: طراحی مبدل رزونانس LLC که بتواند به سوئیچینگ نرم برای طیف وسیعی از بارها دست یابد، دشوار است.

سوئیچینگ چیست تصویر 9: سوئیچینگ سخت و سوئیچینگ نرم

یکی از محدودیت‌های منابع تغذیه خطی AC/DC اندازه و وزن ترانسفورماتور ورودی است که به دلیل فرکانس کاری پایین (50 هرتز) به سلف‌ها و هسته‌های مغناطیسی بزرگ برای جلوگیری از اشباع شدن نیاز دارد. در منابع تغذیه سوئیچینگ، فرکانس نوسان ولتاژ به طور قابل توجهی بیشتر است (حداقل بالای 20 کیلوهرتز).

این بدان معنی است که ترانسفورماتور کاهنده می‌تواند کوچکتر باشد، زیرا سیگنال‌های فرکانس بالا تلفات مغناطیسی کمتری را در ترانسفورماتورهای خطی ایجاد می‌کنند. کاهش اندازه ترانسفورماتورهای ورودی کوچک‌سازی سیستم را امکان‌پذیر می‌سازد، تا جایی که یک منبع تغذیه کامل در جعبه‌ای به اندازه شارژرهای تلفن همراهی که امروزه استفاده می‌کنیم، قرار می‌گیرد.

دستگاه‌های DC وجود دارند که نیازی به جداسازی ارائه شده توسط ترانسفورماتور ندارند. این امر معمولاً در دستگاه‌هایی دیده می‌شود که نیازی به لمس مستقیم توسط کاربر ندارند، مانند چراغ‌ها، حسگرها، اینترنت اشیا و موارد دیگر، زیرا هرگونه دستکاری در پارامترهای دستگاه از یک دستگاه جداگانه مانند تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر انجام می‌شود. 

 

غیر ایزوله بودن مزیت‌های زیادی از نظر وزن، اندازه و عملکرد ارائه می‌دهد. این مبدل‌ها سطوح ولتاژ خروجی را با استفاده از مبدل باک ولتاژ بالا که مبدل کاهنده نیز نامیده می شود، کاهش می دهند.

در این مبدل‌ها، هنگامی که کلید ترانزیستور بسته است، جریانی که از سلف عبور می کند، ولتاژی را در سراسر سلف ایجاد می کند که با ولتاژ منبع تغذیه مقابله می‌کند و ولتاژ خروجی را کاهش می‌دهد. هنگامی که کلید باز می شود، سلف جریانی را آزاد می کند که از طریق بار می گذرد، در حالی که مدار از منبع تغذیه قطع است،  و مدار جریان از طریق یک دیود فست بسته می‌شود.

در منابع تغذیه سوئیچینگ AC/DC، از مبدل باک ولتاژ بالا استفاده می شود زیرا ترانزیستور ماسفت که به عنوان یک کلید عمل می کند باید بتواند تغییرات زیادی در ولتاژ را تحمل کند (شکل 10). هنگامی که سوئیچ بسته است، ولتاژ ماسفت نزدیک به 0 ولت است.

اما وقتی باز می شود، این ولتاژ برای کاربردهای تک فاز به 400 ولت یا برای مبدل های سه فاز به 800 ولت می رسد. این تغییرات بزرگ و ناگهانی در ولتاژ می تواند به راحتی به یک ترانزیستور معمولی آسیب برساند، به همین دلیل است که از ماسفت های ولتاژ بالا ویژه استفاده می شود.

سوئیچینگ چیست
تصویر 10: مدار مبدل کاهنده غیر ایزوله باک

مبدل‌های باک را می‌توان بسیار راحت‌تر از مبدل‌هی ایزوله یکپارچه کرد، زیرا فقط به یک سلف نیاز دارند. آنها همچنین در کاهش ولتاژ بسیار کارآمدتر هستند، در این مبدل‌ها داشتن راندمان بالاتر از 95٪  امکان پذیر است زیرا ترانزیستورها و دیودها تقریباً هیچ افت توان سوئیچینگی ندارند، بنابراین تنها تلفات در سلف اتفاق می‌افتد.

یک نمونه از رگولاتورهای AC/DC با خروجی غیر ایزوله، خانواده MP17xA از شرکت MPS است. این خانواده می‌تواند توپولوژی‌های مختلفی مانند buck، boost، buck-boost یا flyback را کنترل کند. می‌توان از آن‌ها برای ولتاژهای تا 700 ولت استفاده کرد، به این معنی که برای تغذیه تک فاز در نظر گرفته شده‌اند.

همچنین دارای یک گزینه حالت سبز است که در آن فرکانس سوئیچینگ و جریان پیک متناسب با بار کاهش می یابد و بازده کلی منبع تغذیه را بهبود می بخشد. شکل 11 یک مدار کاربردی برای MP173A را نشان می‌دهد، جایی که یک مبدل باک را را کنترل می‌کند که از سلف (L1)، دیود (D1) و خازن (C4) تشکیل شده است. مقاومت ها (R1 و R2) یک تقسیم کننده ولتاژ را ایجاد می کنند که ولتاژ بازخورد را فراهم می‌کنند و حلقه کنترل را می بندد.

منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار میکند؟

تصویر 11: MP173 مدار مبدل باک

 

کاربردهای منبع تغذیه سوئیچینگ 

منبع تغذیه سوئیچینگ یا Switching Power Supply یک دستگاه الکترونیکی است که ولتاژ متناوب (AC) را به ولتاژ مستقیم (DC) تبدیل می‌کند. این نوع منبع تغذیه در بسیاری از دستگاه‌ها و سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌شود و کاربردهای متنوعی دارد. در زیر چند مورد از کاربردهای منابع تغذیه سوئیچینگ را بررسی می‌کنیم:

1. کاربردهای صنعتی: منابع تغذیه سوئیچینگ در صنایع مختلف از جمله الکترونیک صنعتی، اتوماسیون صنعتی، ماشین‌آلات، رباتیک، سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل، دستگاه‌های پزشکی و غیره استفاده می‌شوند. آنها قادرند ولتاژ و جریان مورد نیاز برای اجزای الکترونیکی در این صنایع را فراهم کنند.

2. کاربرد در کامپیوترها: منابع تغذیه سوئیچینگ در کامپیوترها، سرورها، لپ‌تاپ‌ها، مانیتورها، دستگاه‌های شبکه و سایر تجهیزات رایانه‌ای استفاده می‌شوند. آنها ولتاژ مستقیم لازم برای کامپیوتر و قطعات داخلی آن را تأمین می‌کنند.

3. کاربردهای مخابراتی: در تجهیزات مخابراتی مانند تلفن‌های همراه، مودم‌ها، روترها، تجهیزات شبکه و سیستم‌های ارتباطی، منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می‌شوند. آنها برای تأمین ولتاژ و جریان مورد نیاز برای این تجهیزات استفاده می‌شوند.

4. کاربردهای خودرو: در صنعت خودروسازی، منابع تغذیه سوئیچینگ در سیستم‌های الکتریکی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها برای تأمین ولتاژ و جریان به سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های صوتی، سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های اتومبیل رانندگی خودکار و سایر سیستم‌ها استفاده می‌شوند. بیشتر منابع به کار رفته در سیستم خودرو ار نوع منابع سوئیچینگ DC-DC هستند. 

5. کاربردهای خانگی: منابع تغذیه سوئیچینگ در لوازم خانگی مانند تلویزیون‌ها، دستگاه‌های صوتی و تصویری، دستگاه‌های خانگی هوشمند،روترها، مودم‌ها، شارژرها و سایر تجهیزات خانگی استفاده می‌شوند. آنها برای تأمین ولتاژ مستقیم و جریان مورد نیاز برای این دستگاه‌ها استفاده می‌شوند.

 

6. کاربردهای الکترونیک قدرت: منابع تغذیه سوئیچینگ در سیستم‌های الکترونیک قدرت مانند مبدل‌های DC-DC و AC-DC، اینورترها، سیستم‌های تغذیه یکپارچه (UPS)، شارژرهای باتری و سیستم‌های تغذیه سوئیچینگ بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7. کاربردهای تجهیزات حمل و نقل: در تجهیزات حمل و نقل مانند قطارها، اتوبوس‌ها، هواپیماها و کشتی‌ها، منابع تغذیه سوئیچینگ برای تأمین ولتاژ و جریان به سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های کنترل، سیستم‌های کامپیوتری و سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند.

 

سخن پایانی

منابع تغذیه سوئیچینگ AC/DC توان بیشتری را در ازای اندازه ارائه می دهند که همین موضوع باعث محبوبیت آنها شده است. نقطه ضعف این مبدل‌ها این است که مدارهای آنها به طور قابل توجهی پیچیده تر هستند و به مدارهای کنترلی دقیق تری بعلاوه فیلترهای حذف نویز نیاز دارند.

علیرغم پیچیدگی بیشتر، تولید کنندگان این مبدل‌ها، روز به روز راه حل های ساده و کارآمدی را برای سهولت در توسعه منبع تغذیه AC/DC ارائه می‌دهند و ما هر روزه شاهد پیشرفت این گونه مبدل‌ها هستیم. یکی از قسمت‌های بسیار مهم در مدارات الکترونیکی قسمت تغذیه آن است، منبع توان هر دستگاه الکتریکی نقش مهمی در کیفیت و کارایی سیستم الکتریکی دارد.

از این رو در هنگام انتخاب آن باید دقت ویژه‌ای داشت. همچنین در هنگام تعمیر منابع تغذیه باید در اورجینال بودن قطعه تعویضی دقت ویژه‌ای نمود.  شما می‌توانید برای خرید رگولاتور  و آیسی‌های سوئیچینگ به فروشگاه قطعات الکترونیک لیون  مراجعه کنید، تمامی قطعات در فروشگاه لیون الکترونیک اورجینال بوده و شامل گارانتی هستند. همچنین شما می‌توانید برای واردات قطعات الکترونیکی از چین به وبسایت لیون الکترونیک مراجعه نموده و در قسمت واردات قطعات الکترونیک سفارش خود را ثبت نمایید. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم تمامی سوالات شما در خصوص منبع تغذیه سوئیچینگ چیست و چگونه کار میکند را، به خوبی پاسخ داده باشیم.

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.