LM2576 چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مطلب قصد داریم به معرفی رگولاتورهای سری LM2576 بپردازیم. رگولاتورهای سری LM2576 چیست؟ این رگولاتور مدارهای مجتمع یکپارچه‌ای هستند که برای طراحی آسان و راحت یک مدار مبدل سوئیچینگ باک مناسب هستند.

تمامی رگولاتورهای این سری قابلیت جریاندهی 3 آمپر با رگولاسیون ولتاژ خط و بار عالی را دارند. این سری رگولاترها در ولتاژهای خروجی ثابت 3.3 ولت، 5.0 ولت، 12 ولت و نسخه خروجی قابل تنظیم موجود هستند. این رگولاتور ها دارای فرکانس سوئیچینگ ثابت 52 کیلوهرتز هستند.

بیشتر بخوانید: ساخت رگولاتور ولتاژ با ترانزیستور 

LM2576 چیست؟

در مقالات قبلی در خصوص کاربرد لگولاتور صحبت کرده ایم. اما به صورت اختصاصی برای معرفی رگولاتور LM2576 باید گفت کاربردشان به حداقل رساندن تعداد اجزای خارجی و ساده سازی طراحی منبع تغذیه طراحی شده اند. این رگولاتور برای کار تنها به چهار قطعه جانبی نیاز دارد. سری استاندارد سلف های بهینه شده برای رگولاتور LM2576 توسط چندین کمپانی مختلف ارائه شده است.

 

LM2576 چیست؟

 

از آنجایی که مبدل LM2576 یک منبع تغذیه حالت سوئیچینگ است، راندمان آن در مقایسه با رگولاتور خطی رایج، به خصوص در ولتاژهای ورودی بالا، به طور قابل توجهی بالاتر است. در بسیاری از موارد، توان تلف شده آنقدر کم است که نیازی به هیت سینک نیست یا اندازه آن می تواند به طور چشمگیری کاهش یابد. این ویژگی طراحی منابع تغذیه حالت سوئیچینگ را تا حد زیادی ساده می کند.

 

معرفی رگولاتور LM2575

 

ویژگی های رگولاتور LM2576 عبارتند از:

  • تلرانس تضمینی 4٪ در ولتاژ خروجی در ولتاژهای ورودی و شرایط بار خروجی تعیین شده
  • تلرانس 10٪ در فرکانس نوسانگر
  • قابلیت روشن و خاموش شدن توسط فرمان از خارج
  • کنترل سیکل به سیکل خروجی
  • همچنین خاموش شدن حرارتی برای حفاظت کامل در شرایط خطا

مقاله پیشنهادی لیون الکترونیک: رگولاتور ولتاژ چیست؟

 

تشریح پایه‌های رگولاتور LM2576

پایه VIN:

این پایه ورودی مثبت رگولاتور سوئیچینگ LM2576 است. به منظور به حداقل رساندن ولتاژهای گذرا و تامین جریان لحظه‌ای‌ مورد نیاز رگولاتور، باید یک خازن بای پس مناسب در نزدیک این پایه تعبیه گردد.

پایه VOUT:

این پایه، امیتر ترانزیستور سوئیچ داخلی رگولاتور است. ولتاژ اشباع این کلید خروجی معمولاً حدود 1.5 ولت است. این پین به سلف و کاتد دیود خارجی متصل می‌گردد.

پایه GND:

پایه زمین، توجه داشته باشید مسیر خازن ورودی تا این پین باید تا حد ممکن کوتاه باشد و برای حفظ پایداری ولتاژ خروجی، اتصالات پایه زمین باید دارای امپدانس کمی باشند. در دیتاشیت این رگولاتور طرح پیشنهادی برای طراحی PCB آورده شده است.

 

معرفی رگولاتور LM2576

 

پایه FEEDBACK:

این پایه از ولتاژ خروجی رگوله شده  برای حلقه فیدبک نمونه برداری می‌کند. سیگنال نمونه برداری شده توسط شبکه تقسیم کننده مقاومت داخلی R2، R1 تقسیم می شود و به ورودی غیر معکوس کننده  تقویت کننده خطای داخلی رگولاتور اعمال می‌شود. در نسخه قابل تنظیم رگولاتور سوئیچینگ LM2576 ولتاژ خروجی توسط دو مقاومت تقسیم ولتاژ می‌گردد و سپس به رگولاتور وارد می‌شود. این کار امکان برنامه ریزی و تنظیم ولتاژ خروجی را فراهم کند. برای عملکرد بهتر در ورژن ولتاژ ثابت این پین را مستقیماً به خازن خروجی وصل کنید.

پایه ON/OFF:

این پایه اجازه می‌دهد تا مدار رگولاتور سوئیچینگ با استفاده از سیگنال‌های با سطح منطقی خاموش و روشن شود، در هنگام خاموش شدن رگولاتور سطح جریان ورودی به تقریبا 80 میکروآمپر کاهش می یابد. ولتاژ آستانه این پایه حدود 1.4 ولت است. اعمال ولتاژ بالاتر از این مقدار (تا + Vin) رگولاتور را خاموش می کند. اگر ولتاژ اعمال شده به این پایه کمتر از 1.4 ولت باشد یا اگر این پایه به صورت اتصال باز بماند، رگولاتور در شرایط روشن قرار خواهد گرفت.

     بیشتر بخوانید:  معرفی مختصر رگولاتور سوئیچینگ MP4560DN

سخن پایانی

در نوشته LM2576 چیست، سعی کردیم توضیحاتی کوتاه و اجمالی در مورد معرفی رگولاتور LM2576 بدهیم. به طور کلی بسیاری از طراحان به دلایلی مانند پیچیدگی طراحی و محاسبه ظرفیت سلف به سراغ رگولاتورهای سوئیچینگ نمی‌روند. اما معرفی این سری از رگولاتور، با ویژگی‌هایی مانند قطعات جانبی مورد نیاز کم و سادگی طراحی باعث گردید، بسیاری از طراحان از این رگولاتور در پروژه‌های خود استفاده کنند.

این سری از رگولاتور توسط چندین کمپانی تولید و به بازار عرضه شده‌اند، شما می‌توانید به صفحه این رگولاتورها در سایت لیون الکترونیک دست پیدا کنید و برای دریافت مشاره رایگان پیش از خرید رگولاتور با ما در تماس باشید. همچنین شما با وارد شدن به قسمت واردات قطعات الکترونیکی  در وبسایت ما، می‌توانید اقدام به ثبت سفارش و استعلام قطعات مورد نیاز خود کنید.

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.