ماژول وای فای چیست/معرفی ماژول های شرکت اسپرسیف

 ارتباط بی سیم به بیان ساده، انتقال اطلاعات از راه دور بدون استفاده از سیم یا کابل است. ارتباطات بیسیم در دنیای امروز دارای مزایا و کاربردهای فراوانی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحرک: ارتباطات بی‌سیم به کاربران اجازه می‌دهد تا در هر مکان و زمان به اطلاعات دسترسی داشته باشند، بدون اینکه توسط سیم یا کابل فیزیکی محدود شوند. این امکان انعطاف پذیری، راحتی و بهره‌وری بیشتر را برای کاربران فراهم می‌کند.

مقیاس پذیری: ارتباطات بی‌سیم می‌تواند به راحتی تعداد زیادی از کاربران و دستگاه‌ها را بدون نیاز به زیرساخت یا نصب پیچیده در خود جای دهد. ارتباطات بی‌سیم همچنین می‌تواند با نیازها و تقاضاهای در حال تغییر، مانند افزایش پهنای باند یا پوشش سازگار شود.

مقرون به صرفه بودن: ارتباطات بی‌سیم می‌تواند هزینه استقرار و نگهداری شبکه و همچنین هزینه دستگاه‌ها و خدمات کاربر را کاهش دهد. ارتباطات بی‌سیم همچنین باعث می‌شود که در مصرف انرژی و منابع صرفه‌جویی کنید، زیرا به سیم یا کابلی که انرژی و مواد مصرف می‌کند، نیاز ندارد.

نوآوری: ارتباطات بی‌سیم می‌تواند فناوری‌های جدید و نوظهور مانند 5G، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رایانش ابری را فعال کند. این فناوری‌ها می‌توانند سرعت بالاتر، تأخیر کمتر، امنیت بالاتر و قابلیت‌های بیشتری را برای ارتباطات بی‌سیم ارائه دهند. آنها همچنین می‌توانند فرصت‌ها و راه حل‌های جدیدی را برای بخش‌ها و حوزه‌های مختلف مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، حمل و نقل و سرگرمی ایجاد کنند.

 

ماژول وای فای چیست؟

ماژول وای فای چیست

ماژول وای فای یک برد الکترونیکی است که می‌تواند به یک شبکه بی‌سیم متصل شود و دستگاه‌های دیگر را قادر سازد به اینترنت دسترسی داشته باشند یا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ماژول‌های Wi-Fi اغلب در لوازم خانگی هوشمند، ابزارهای IoT، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌ها و سایر ابزارهایی که به اتصال بی‌سیم نیاز دارند، استفاده می‌شوند. ماژول‌های وای فای بسته به هدف و طراحی خود می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی داشته باشند.

 

خرید انواع ماژول رادیویی و بی سیم از لیون الکترونیک 

مزایای استفاده از ماژول وای فای

برخی از مزایای استفاده از ماژول Wi-Fi عبارتند از:

راحتی: یک ماژول Wi-Fi به شما امکان می‌دهد دستگاه خود را بدون نیاز به سیم یا کابل به یک شبکه بی‌سیم متصل کنید. می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید، داده‌ها را به اشتراک بگذارید و با دستگاه های دیگر به راحتی ارتباط برقرار کنید.

تحرک: یکی دیگر از مزایای ماژول Wi-Fi این است که بدون از دست دادن اتصال خود در محدوده یک نقطه دسترسی بی سیم حرکت کنید. تا زمانی که سیگنال Wi-Fi در دسترس باشد، می‌توانید از هر جایی که می‌خواهید، به اطلاعات دسترسی داشته باشید.

بهره وری: یک ماژول Wi-Fi می‌تواند بهره‌وری دستگاه شما را با امکان دسترسی سریعتر و کارآمدتر به اطلاعات بهبود بخشد. همچنین می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌ها و ابزارهای آنلاین مختلف، اطلاعات سیستم خود را در هر نقطه از جهان مشاهده کنید.

قابلیت گسترش: یکی دیگر از مزایای ماژول Wi-Fi این است که از چندین کاربر و دستگاه پشتیبانی می‌کند، بدون اینکه بر عملکرد یا کیفیت شبکه تأثیر بگذارد. شما می‌توانید دستگاه‌های بیشتری را به شبکه خود اضافه کنید.

مزایای استفاده از ماژول Wifi

 

مقرون به صرفه بودن: یک ماژول Wi-Fi می‌تواند هزینه استقرار و نگهداری شبکه و همچنین هزینه دستگاه‌ها و خدمات کاربر را کاهش دهد. می‌توانید در هزینه سیم‌ها، کابل‌ها، سوئیچ ها، روترها و سایر قطعات سخت افزاری صرفه جویی کنید.

 

انواع ماژول Wi-Fi

برخی از انواع متداول ماژول‌های وای فای عبارتند از:

ماژول های وای فای تک تراشه ای

 این ماژول‌ها واحد میکروکنترلر (MCU) و سیستم وای فای را روی یک تراشه به صورت ادغام شده دارند. در این ماژول‌ها، واحد MCU، پشته Wi-Fi و برنامه میزبان را اجرا می‌کند. این نوع ماژول وای فای برای دستگاه‌های کم مصرف، کم هزینه و ساده اینترنت اشیا که به پردازش یا عملکرد پیچیده نیاز ندارد، مناسب است.

نمونه‌ای از یک ماژول وای فای تک تراشه ای ESP8266 است که می‌تواند با آردوینو یا سایر میکروکنترلرها برنامه ریزی شود. پروتکل های TCP/IP، HTTP و MQTT را پشتیبانی می‌کند و برای پروژه های مختلف اینترنت اشیا قابل استفاده است.

ماژول‌های وای فای دارای پردازنده مجزا (پردازنده + ماژول Wi-Fi)

این ماژول‌های Wi-Fi شامل سیستم Wi-Fi و پردازنده مجزا هستند،  پردازنده به صورت مجزا برنامه میزبان را اجرا می‌کند و از طریق یک رابط سریال مانند UART، SPI یا USB با ماژول Wi-Fi ارتباط برقرار می‌کند.

انواع ماژول وای فای

این نوع ماژول وای فای برای دستگاه‌های پیچیده‌تر، با کارایی بالا و همه کاره اینترنت اشیا که به قدرت پردازش یا عملکرد بیشتری نیاز دارند، مناسب است. از نمونه این ماژول می‌توان به Wi-Fi Intel AX2002 اشاره کرد که از آخرین استاندارد Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.2 پشتیبانی می‌کند و سرعت بیشتر، تاخیر کمتر و امنیت بهبود یافته را برای ارتباطات بی سیم ارائه می‌کند.

 

معرفی ماژول های شرکت ESPRESSIF

Espressif یک شرکت تولید کننده نیمه‌هادی است که در تولید ماژول‌های بیسیم برای دستگاه‌های هوشمند مختلف مانند اینترنت اشیا، خانه هوشمند، روباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین و غیره تخصص دارد.

ماژول‌های بیسیم Espressif از تراشه‌ (SoC) پیشرفته تولید خود شرکت استفاده می‌کنند که اتصال Wi-Fi و بلوتوث، پردازنده‌های دو هسته‌ای، ویژگی‌های امنیتی و تجهیزات جانبی غنی را یکپارچه می‌کند. ماژول های بیسیم Espressif دارای گواهینامه‌های استاندارد کاملی هستند. این تراشه‌ها دارای عملکرد بالا، مصرف انرژی کم و مقرون به صرفه هستند.

 

ماژول های شرکت اسپرسیف

 

برخی از ماژول هایی که Espressif ارائه می دهد عبارتند از:

سری ESP32

 اینها ماژول‌های Wi-Fi و بلوتوث هستند که از چیپ SoC ESP32 استفاده می‌کنند. این تراشه دارای پردازنده دو هسته‌ای 240 مگاهرتز، حافظه فلش 4 مگابایتی و SRAM 520 کیلوبایتی است. سری ESP32 از پروتکل ها و استانداردهای مختلفی مانند TCP/IP، HTTP، MQTT، SPI، I2C، UART و غیره پشتیبانی می کند.

سری ESP32 همچنین دارای ویژگی های امنیتی داخلی است، مانند رمزگذاری فلش، بوت امن، تأیید امضا، AES. الگوریتم‌های SHA و RSA. سری ESP32 را می‌توان برای طیف وسیعی از کاربردها مانند خانه هوشمند، اینترنت اشیا، روباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین و موارد دیگر استفاده کرد.

سری ESP32-S

 این ماژول‌ها از چیپ SoC ESP32-S2 یا ESP32-S3 SoC استفاده می‌کنند. ESP32-S2 SoC دارای یک CPU تک هسته‌ای 240 مگاهرتز، 4 مگابایت حافظه فلش و 320 کیلوبایت SRAM است. ESP32-S3 SoC دارای پردازنده دو هسته‌ای 240 مگاهرتز، 4 مگابایت حافظه فلش و 512 کیلوبایت SRAM است.

سری ESP32-S از پروتکل‌ها و استانداردهای مختلفی مانند TCP/IP، HTTP، MQTT، SPI، I2S، UART، I2C، LED PWM، رابط LCD، رابط دوربین، ADC، DAC، سنسور لمسی، سنسور دما پشتیبانی می‌کند. سری ESP32-S همچنین دارای ویژگی های امنیتی داخلی مشابه سری ESP32 است. سری ESP32-S را می‌توان برای پروژه‌های مختلف اینترنت اشیا استفاده کرد.

سری ESP8266

 این ماژول‌ها از چیپ SoC ESP8266 استفاده می‌کنند. ESP8266 دارای یک پردازنده تک هسته ای 80 مگاهرتز (تا 160 مگاهرتز)، 4 مگابایت حافظه فلش (تا 16 مگابایت) و 80 کیلوبایت SRAM (تا 160 کیلوبایت) است. سری ESP8266 از پروتکل‌ها و استانداردهای مختلفی مانند پشته TCP/IP با پشتیبانی SSL/TLS پشتیبانی می‌کند. سوئیچ TR یکپارچه، LNA، تقویت کننده توان، تقویت کننده دریافت با نویز کم، فیلترها، سیستم مدیریت انرژی، ارتباط I2S، I2C، UART، SPI است. این امکانات از سری ESP8266 یک محصول ارزان قیمت و کارا برای اینترنت اشیا می‌سازد.

این‌ها برخی از ماژول‌هایی هستند که Espressif تولید و به فروش می‌رساند. ماژول‌های اسپرسیف  به طور گسترده توسط بسیاری از توسعه دهندگان و سازندگان در سراسر جهان برای ایجاد راه حل‌های نوآورانه و هوشمند استفاده می‌شوند.

 

سخن پایانی

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماژول های وای فای ESP32 یا خرید آنلاین آنها هستید، می‌توانید لینک‌های زیر را بررسی کنید:

وب سایت رسمی Espressif که در آن می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد ماژول‌های وای فای ESP32 و مشخصات آنها پیدا کنید.

فروشگاه اینترنتی لیون الکترونیک، جایی که می‌توانید ماژول وای فای شرکت اسپرسیف را مشاهده، مقایسه و با بهترین قیمت خریداری نمایید.

راهنمای کاربر PX4، که در آن می‌توانید نحوه استفاده از ماژول وای‌فای ESP32 را به ‌عنوان پل وای‌فای سریال برای پهپادها یاد بگیرید.

گیت‌هاب DroneBridge برای ESP32، جایی که می توانید سیستم عامل ماژول wifi ESP32 را دانلود کنید تا ارتباط سریال شفاف و دو طرفه را برای پرنده خود فعال کنید.

 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.