ترانزیستور ماسفت چیست؟ و چگونه کار میکند؟

 

در این مقاله از لیون الکترونیک همراه باشید تا با مفاهیم: ماسفت چیست، اجزای ترانزیستور ماسفت، طرز کار ماسفت، انواع ترانزیستور ماسفت و.. آشنا شوید.

ماسفت چیست؟

به ترانزیستور اثر میدان نیمه هادی اکسید فلز (Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor ) به اختصار Mosfet گفته می شود.این نوع از ترانزیستور در واقع از خانواده FET به شمار می‌رود ولی به دلیل گیت کاملا عایق و جریان بسیار ناچیز آن و همچنین ایزوله بود آن به ترانزیستور اثر میدانی با گیت ایزوله می گویند.

 

خرید ماسفت از فروشگاه اینترنتی قطعات الکترونیک لیون الکترونیک

اجزای ترانزیستور ماسفت

MOSFET یک ترانزیستور اثر میدانی کنترل شده با ولتاژ است که تفاوت آن با FET  در استفاده از اکسید فلز در پایه گیت است.  گیت از لحاظ الکتریکی از نیمه‌هادی نوع N یا P که در پیوند اصلی قرار دارند به کمک لایه‌ نازکی از یک عایق که معمولا اکسید سیلیکون است، ایزوله می‌شود.

 این لایه عایق فوق العاده نازک را می توان به عنوان صفحه یک خازن در نظر گرفت. جداسازی گیت کنترل باعث افزایش مقاومت ورودی MOSFET تا محدوده مگا اهم (MΩ) میشود و تقریبا مقاومت ورودی بینهایت ایجاد می‌کند.

ساختار این ترانزیستور به این شکل است که از یک بدنه بنام Bulk به عنوان زیر لایه  و سه پایه بنام های Source،Drainو Gate تشکیل شده که در اغلب موارد پایه سورس به بدنه(Bulk) متصل شده است.بصورت کلی دو نوع ماسفت با کانال تهی شونده و با کانال تشکیل شونده موجود است که تفاوت آنها در نوع عبور جریان از کانال است و نوع تشکیل شونده کامل تر و مرسوم تر از نوع تهی شونده آن است.

کاربرد ماسفت

 

بیشتر بخوانید: بررسی 6 تفاوت ماسفت و IGBT در لیون الکترونیک

 

انواع ترانزیستور ماسفت - تفاوت ماسفت N و P

ترانزیستورهای Mosfet در دو مدل N و P تولید می شوند که تفاوت آنها بر اساس مدل انتقال کانال است.در نوع N کانال بر اساس سیلیکون نوع N  می باشد و جهت جریان از درین به سورس می‌باشد و هر چه ولتاژ بیشتری به پایه گیت اعمال شود هدایت کانال N بیشتر می شود و برعکس ولی در مدل  P جهت جریان از سمت سورس به درین است و هر چه ولتاژ بیشتری به گیت اعمال کنیم هدایت الکتریکی کاهش پیدا می کند.

بایاس ترانزیستورهای Mosfet در سه ناحیه قطع، فعال و اشباع است که به دلیل مقاومت بسیار کم بین درین و سورس گزینه مناسبی جهت استفاده در مدارات سوئیچینگ می باشد.در مدارات سوئیچینگ ترانزیستور در ناحیه قطع یا اشباع قرار میگیرد که این موضوع باعث می شود از اوات با تلفات پایین استفاده شود که این ترانزیستورها گزینه بسیار خوبی محسوب می شوند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت ماسفت و ترانزیستور BJT چیست؟

 

تست ماسفت

برای تست ماسفت نوع N به شکل زیر این مراحل را اجرا میکنیم:

1- مد مولتی متر را بر روی حالت دیود قرار می دهیم.

2- ماسفت را برروی یک سطح صاف غیر فلزی قرار می دهیم به طوری که ، روی ماسفت به طرف ما باشد.

3- با استفاده از سر پراب ، پایه گیت و درین ماسفت را به هم اتصال کوتاه می کنیم . (جهت دشارژ ظرفیت خازنی داخلی ماسفت)

4- اکنون پراب قرمز را به پایه درین و پراب مشکی را به سورس متصل می کنیم.

5- اکنون بر روی صفحه نمایشگر باید اتصال باز یا open circuit  را مشاهده کنید.

6- حال در حالی که که پراب مشکی به سورس متصل است ، پراب قرمز را برداشته و برای چند لحظه به گیت متصل کرده و سپس دوباره به پایه درین متصل نمایید.

7- این بار روی صفحه نمایشگر باید اتصال کوتاه نمایش داده شود .(البته ممکن است اتصال کوتاه کامل نباشد و  اعداد بین 0.5 تا 0.7 قابل قبول می باشند.)

وهمچنین جهت تست ماسفت نوع P به ترتیب مراحل زیر را اجرا میکنیم:

1- مد مولتی متر را بر روی حالت دیود قرار می دهیم.

2- ماسفت را برروی یک سطح صاف غیر فلزی قرار می دهیم به طوری که ، روی مافت به طرف ما باشد.

3- با استفاده از سر پراب ، پایه گیت و درین ماسفت را به هم اتصال کوتاه می کنیم . (جهت دشارژ ظرفیت خازنی داخلی ماسفت)

4- اکنون پراب قرمز را به پایه سورس و پراب مشکی را به درین متصل می کنیم.

5- شما بر روی صفحه نمایشگر باید اتصال باز یا open circuit  را مشاهده کنید.

6- حال همانطور که پراب قرمز به سورس متصل است ، پراب مشکی را برداشته و برای چند لحظه به گیت متصل کرده و سپس دوباره به پایه درین متصل نمایید.

7- این بار روی صفحه نمایشگر باید اتصال کوتاه نمایش داده شود .(البته ممکن است  اتصال کوتاه کامل نباشد و  اعداد بین 0.5 تا 0.7 قابل قبول می باشند.)

 

امروزه در صنعت ماسفت ها کاربرد وسیعی دارند بنحوی که در اغلب مدارت ، منابع تغذیه و درایورها نقش کلیدی را ایفا می کند.این ترانزیستورهای بدلیل مراحل ساخت ساده تر و اقتصادی بودن آن 

جایگزین ترانزیستورهای BJT شده اند و همچنین تلفات بسیار پایین آنها گوی سبقت را از ترانزیستورهای BJT ربوده است.

 

بیشتر بخوانید: ترانزیستور چیست

سخن نهایی

شما میتوانید از فروشگاه قطعات الکترونیک که عرضه کننده انواع مختلف قطعات الکترونیک اورجینال در تهران می باشد، اقدام به خرید ماسفت از لیون الکترونیک کنید.

 

 

 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.