نحوه شناسایی قطعات روی برد از روی حروف

اگر تا به حال سعی کرده باشید بردهای الکترونیکی را تعمیر کنید، معمولا از نگاه کردن به یک قطعه و ندانستن وظیفه آن  قطعه احساس ناامیدی می‌کنید. البته هر چه مواجهه شما با بردها و قطعات الکترونیکی بیشتر شود، شناخت بیشتری نسبت به آنها پیدا می‌کنید. خوشبختانه منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند به  شناخت بهتر قطعات الکترونیکی کمک کند. ما هم به جای شکایت از این وضعیت، تصمیم گرفتیم آموزشی برای  را به شما معرفی کنیم و شما را از سردرگمی در بیاوریم. در این آموزش سعی کرده‌ایم با کمک تصاویر حروف اختصاری قطعات الکترونیکی روی برد را به شما معرفی کنیم.  

لیون الکترونیک (فروشگاه قطعات الکترونیک مرجع اصلی واردات قطعات الکترونیک) در این مقاله شما را با شناسایی قطعات روی برد از روی حروف آشنا میکند:

چگونه قطعات الکترونیک را به صورت گام به گام شناسایی کنیم؟

مانند بسیاری از چیزهای دیگر در زندگی، زمانی که کار را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم، انجام دادن هر بخش آسان‌تر می‌شود.

ابتدا سعی کنید بفهمید وظیفه و کار آن برد چیست و برای چه کاری استفاده می شود؟ آیا این یک مادربرد است یا فقط یک کار خاص انجام می دهد؟ برخی از بردهای الکترونیک با کدهایی مشخص شده اند که به این روند کمک می کند. به عنوان مثال، برد DMCB در تصویر زیر یک برد کنترل اصلی برای سیستم DOS در سیستم‌های GE Mark V است.

 

معنی حروف روی برد الکترونیکی

در مرحله بعد، اجزای پسیو، مانند خازن ها و سلف ها را شناسایی کنید. به طور مثال به دنبال مقاومت و پتانسیومتر بگردید. معمولاً مقاومت‌ها علامت اهم دارند. نماد اهم حرف یونانی Omega است که به شکل زیر است: 100MΩ که به 100 مگا اهم ترجمه می شود.

سایر اجزایی که به راحتی قابل شناسایی هستند عبارتند از: اسیلاتورها (سیلندرها یا جعبه هایی که معمولاً با X یا Y مشخص می شوند)، ترانسفورماتورها (T)، دیودها (D) و رله ها (با علامت K مشخص می شوند).

حالا ببینید که آیا برد فیوز دارد یا خیر. فیوزها اغلب به شکل استوانه‌های شفاف یا مات هستند. سپس سعی کنید.

پس از آن کانکتورهای برد را شناسایی کنید. کانکتورها برای اتصال سایر بردها به مدار یا اتصال برد به یک سیستم بزرگتر یا اجزای خارجی استفاده می شوند. انواع مختلفی از کانکتورها وجود دارد که می‌توانید ماه ها وقت صرف کنید تا همه آنها را بشناسید، اما رایج ترین آنها بک پلن،  ترمینال‌های بلوکی، پین هدرها و سوکت هایی هستند که پین هدرها داخل آن می‌روند، و جک ها و دوشاخه ها هستند.

در نهایت، پردازنده و سایر آیسی‌های روی برد را شناسایی کنید. بسیاری از آیسی ها دارای شناسه سازنده و شماره قطعه هستند. اگر چنین باشد، ممکن است بتوانید یک دیتاشیت آن را جستجو کنید تا درباره تراشه بیشتر بدانید.

نماد قطعات الکترونیکی روی برد

در اینجا لیستی از برخی نماد قطعات الکترونیکی روی برد آمده است. با این حال، درک این نکته مهم است که این فقط یک راهنما است. برخی از طراحان PCB فقط از بخشی از این لیست استفاده می کنند یا ممکن است از کدی برای نوع دیگری از مؤلفه استفاده کنند.

 

                 قطعه                      

       حروف اختصاری        

             قطعه           

          حروف اختصاری            

پل دیودی

BR

باتری

BT

خازن

C

قطع کننده مدار

CB

کوپل کننده جهت دار

DC

دیود

D

فیوز

F

اوسیلاتور

G

آیسی

IC

جامپر یا جک

J

رله یا کنتاکتور

K

سلف

L

ال ای دی

LED

وریستور اکسید فلزی

MOV

بلندگو

LS

منبع نغذیه

PS

پلاگ یا پریز

P

ترانزیستور

Q

پتانسیومتر

POT

مقاومت

R

سوئیچ

S or SW

ترانسفرمر

T

ترمینال بلوکی

TB

ترموکوپل

TC

تست پوینت

TP

ترانسیستور

TR

آیسی

U

مقاومت متغیر

VR

ترانسدیوسر

X

کریستال

XTAL

دیود زنر

Z

دیود زنر

ZD

متداول ترین قطعات در بردهای الکترونیک

بردهای الکترونیکی می‌توانند دارای اجزای بسیار متفاوتی باشند، در زیر ما هشت نوع از رایج ترین  قطعات تشکیل دهنده بردهای الکترونیک را معرفی می‌کنیم.

 حروف اختصاری قطعات الکترونیکی روی برد

باتری‌ها در بیشتر موارد با علامت "BT" نشانه گذاری می شوند. در مدارات از باتری‌ها برای ذخیره توان و پشتیبانی استفاده می‌کنند  .

 

خازن ها با علامت "C" نشانه گذاری می‌گردند. خازن‌ها انرژی را ذخیره می کنند. معمولا بر روی خازن‌ها عبارت میکروفاراد (µF) یا میلی‌فاراد (mF) مشاهده می‌شود.

بردهای الکترونیکی

 دیودها با علامت D یا CR و دیودهای زنر ممکن است دارای علامت Z یا ZD باشند. از دیودها برای تنظیم ولتاژ و بسیاری کاربردهای دیگر در مدارات الکترونیکی استفاده می‌شود.

شناخت معنی حروف روی برد الکترونیک

سلف ها با علامت L مشخص می‌شوند. سیم پیچ های سلف انرژی را در میدان مغناطیسی حاصل از عبور جریان الکتریکی ذخیره می‌کنند.

علامت اختصاری قطعات الکترونیک

ال ای دی ها یا  دیودهای ساطع کننده نور با علامت LED مشخص می‌شوند. ال ای دی ها انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کنند و در مدارات الکترونیک برای مشخص کردن وضعیت سیگنال به کار می‌روند.

علامت خازن روی برد

 مقاومت ها را با علامت R مشخص می‌کنند. مقاومت ها جریان  را کاهش می دهند، سطوح سیگنال را تنظیم می کنند، ولتاژها را تقسیم می کنند. آنها همچنین می‌توانند توان الکتریکی را به شکل گرما تلف کنند.

معنی حروف روی برد الکترونیک  چیست

سوئیچ ها با علامت S مشخص می‌شوند. سوئیچ‌ها درست مانند کلید یک چراغ، برای روشن یا خاموش کردن وسایل استفاده می‌شوند.

حروف اختصاری قطعات الکترونیکی روی برد

 ترانزیستورها با علامت Q مشخص می‌گردند. ترانزیستورها نوعی نیمه هادی هستند. ترانزیستور کار سوئیچ و تقویت و تصحیح سیگنال را بر عهده دارد. چرا ترانزیستورها با Q نشان داده می شوند؟ زیرا قبل از اینکه برای اولین بار در دهه 1950 معرفی شدند، ترانسفورماتورها مخفف T را گرفته بودند.

 نماد قطعات الکترونیکی روی برد چگونه است

 

 

کلام اخر

در این مقاله سعی کردیم معنی حروف روی برد الکترونیک را بیان کنیم تا شما زمانیکه با بردها و قطعات الکترونیک مواجه می‌شوید، دچار سردرگمی نشوید. با شناخت حروف اختصاری قطعات الکترونیکی روی برد می توانید با آگاهی بردهای الکترونیک را بررسی کنید و بتوانید در تعمیر ان قطعات الکترونیکی موفق شوید.

 

نظرات کاربران

محمد رضا شاهسواری
2024-04-08 21:31
سلام بزرگوار مقاله شما خیلی خیلی..... عالی و پرمحتوا و بسیار معلومات من را بالا برد از پرودگار برایتان آرزوی موفقیت و بهروزی دارم فقط چه گونه میتوانم سوالات پیش آمده در مورد الکترونیک راازشمابپرسم باز هم از زحمات شما سپاسگزارم
پاسخ مدیر: سلام دوست عزیز ممنون سوالات خودتون رو میتونید توی گرو تلگرام ما مطرح کمید تا دوستان جواب بدن https://t.me/stm32g030
عباس
2024-03-26 11:18
عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما عرض کنم مطالب شما مفید بود اما کامل نبود مثلا ترمیستور توش نبود وخیلی قطعات دیگه باز هم تشکر از زحمات تان
پاسخ مدیر: سلام دوست عزیز انشاالله در آینده سعی میکنیم که مطالب را کامل تر کنیم. ممنون
مهدی
2023-10-23 08:07
سلام من یه مانیتور دل قدیمی دارم روی برد نوشته c605میخام بدونم چه خازنی باید بزارم روش بزرگ هم هست فکر میکنم ممنون میشم زود جواب بدید
پاسخ مدیر: سلام دوست عزیز این عدد شماره قطعه روی برد هست و از این طریق نمیتونید مقدار خازن رو تشخیص بدید. مگر اینکه بتوانید نقشه مدار اون برد رو دانلود کنید و توی اون سند ببینید مقدار خازن شماره 605 چنده. ولی به صورت کلی اگه خازن مولتی لایر هست و چیزی روش ننوشته باید از روش های دیگه به مقدار و ولتاژش پی ببرید.
جعفری
2023-10-08 15:29
سلام،قطعه الکترونیکی مربوط به دستگاه الکتروسرجیکال که شبیه ترانسیستور،تیریستورو ترایاک میباشد با کد1848_4394PRX c8918که تصویر آن موجود است نیاز دارم،اگه امکان داره تصویرش رو ارسال کنم.سپاس
پاسخ مدیر: سلام دوست عزیز وقت بخیر. برای راهنمایی دقیق تر میتونید سوال تون رو توی گروه تلگرامی ما مطرح کنید. اونجا دوستان میتونن راهنمایی دقیق تر و بهتری انجام بدن. t.me/stm32g030
محمد حسین
2023-10-07 10:07
با سلام و تشکر فراوان چن وقتی بود که دنبال یک مقاله کامل در مورد حروف اختصاری قطعات الکترونیکی روی برد می گشتم و به مقاله شما رسیدم خیلی به دردم خورد ممنون
پاسخ مدیر: سلام. ممنون دوست عزیز