معرفی مختصر تراشه گیت درایور ZXGD3004E6

مدار راه انداز ساده ZXGD3004E6

 

برخلاف ترانزیستورهای دو قطبی، ماسفت‌ها برای هدایت به جریان دایمی نیاز ندارند بلکه با شارژ شدن خازن گیت، شروع یه هدایت جریان الکتریکی می‌کنند و با شارژ آن، هدایت جریان الکتریکی را متوقف می‌کنند. به خاطر بسپارید که برای خرید .ماسفت و قطعات الکترونیکی حتما به فروشگاه قطعات الکترونیک معتبر مراجعه کنید

خرید ماسفت با بهترین قیمت از فروشگاه لیون الکترونیک 

وقتی یک ماسفت را روشن می‌کنیم، بلافاصله از حالت غیر رسانا به حالت رسانا تبدیل نمی‌شود. بلکه با یک شیب مقدار مقاومت بین پایانه های ورودی و خروجی آن کم می‌گردد و ممکن است در حالتی که کانال به طور کامل باز نشده و دارای مقاومت است، جریان بالایی را هدایت کند.

در نتیجه، وقتی جریان به گیت یک ترانزیستور اعمال می شود تا باعث روشن شدن آن شود در صورت عبور جریان از آن، مقدار مشخصی گرما تولید می شود، و این گرما در برخی موارد می تواند برای از بین بردن ترانزیستور کافی باشد.

بنابراین، لازم است که زمان سوئیچینگ را تا حد ممکن کوتاه نگه داریم، تا تلفات سوئیچینگ به حداقل برسد. زمان سوئیچینگ ترانزیستور با مقدار جریان شارژ گیت آن متناسب است. بنابراین برای شارژ گیت یک ترانزیستور قدرت به جریان‌هایی در محدوده چند صد میلی آمپر، یا حتی آمپر مورد نیاز است. برای ولتاژ معمول مورد نیاز در گیت‌ها که تقریباً برابر 10-15 ولت است، ممکن است چندین وات نیرو برای راه اندازی سوئیچ نیاز باشد.

بیشتر بخوانید: ماسفت چیست و چگونه کار میکند

 

سیگنال سوئیچینگ برای یک ترانزیستور معمولاً توسط یک مدار منطقی یا یک میکروکنترلر تولید می‌شود، معمولاً جریان این مدارات به چند میلی آمپر محدود می شود. در نتیجه، یک ترانزیستور اگر مستقیماً توسط چنین سیگنالی درایو شود، بسیار آهسته و با تلفات زیاد انرژی سوئیچ می‌کند، خازن گیت ترانزیستور ممکن است آنقدر سریع جریان بکشد که باعث گرم شدن بیش از حد این مدارات شود و منجر به آسیب دائمی یا حتی از بین رفتن کامل مدارات یا تراشه کنترلر گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق، نیاز به یک گیت درایور بین سیگنال خروجی میکروکنترلر و ترانزیستور قدرت است.

گیت درایور در واقع یک تقویت کننده توان است، که یک سیگنال با توان و ولتاژ پایین را در ورودی از کنترلر دریافت و سیگنال با توان و ولتاژ بالا را برای درایو ترانزیستور توان در خروجی تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی ماسفت AUIRF1324S

 

آی سی گیت درایور به عنوان یک راه حل یکپارچه باعث کاهش پیچیدگی در طراحی و کم شدن تعداد قطعات مصرفی و کاهش فضای برد در مقایسه با پیاده سازی گیت درایور با قطعات مجزا می‌گردد.

ZXGD3004E6 یک آی سی گیت درایور تک کاناله با سرعت بالا است. این درایور دارای توان بالای جریان دهی تا حداکثر 8 آمپر با ولتاژ حداکثر 40 ولت را داراست. این درایور دارای زمان تاخیر انتشاری در حدود 1 نانو ثانیه و زمان حدود 14 نانو ثانیه ای برای شارژ یا دشارژ خازن گیت ترانزیستور قدرت می‌باشد، این زمان اندک باعث مینیمم شدن تلفات سوئیچینگ در ترانزیستور قدرت می‌شود.

همچنین استفاده از مدارات تقویت کننده با بهره بالا در این درایور باعث شده قابلیت درایو کامل ترانزیستور‌های توان را با یک سیگنال ورودی با ولتاژ و توان کم را داشته باشد. از دیگر ویژگی ‌های این درایور داشتن دو پایه خروجی مستقل برای سورس و سینک جریان است، با قرار دادن مقاومت های متفاوت بر روی این دو پایه می‌توان شیب روشن و خاموش شدن سوئیچ قدرت را تغییر داد.

 

شماتیک تراشه ZXGD3004E6

 

خصوصیات:

- دارای محدوده ولتاژ عملیاتی 40 ولت

- دارای جریان خروجی حداکثر 8 آمپر

- دارای سرعت عملکرد بالا

- 1نانو ثانیه سرعت انتشار

- 14نانو ثانیه زمان خیز یا فرود با یک بار خازنی 1500 پیکو فارادی

- عدم نیاز به جریان بالا در ورودی

- جریان سورس یا سینک 1.9 آمپر با استفاده از جریان ورودی 10 میلی آمپری

- دارای پکیج بسیار کوچک SOT23-6

- دارای پایه سورس و سینک مجزا برای کنترل مستقل زمان روش و خاموش شدن

- دارای جریان مصرفی و تلفات نزدیک به صفر


لینک خرید قطعه:

https://lionelectronic.ir/products/2462-ZXGD3004E6

با تشکر بابت صرف وقت و توجه شما همراهان گرامی

لیون الکترونیک (وارد کننده و توزیع کننده قطعات الکترونیک)

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.